Wat is jullie droom voor de buurt?
Een hartveilig Wageningen. Met overal een AED binnen 6 minuten lopen en voldoende burgerhulpverleners. Deze droom is begonnen bij mijn eigen wijk. Daar was niets georganiseerd, dus begon ik een buurtpreventiegroep. Via een reclame leerde ik dat de Hartstichting AED acties had. Zo’n actie zijn wij met de wijk gestart. Met ruim tachtig donateurs kwamen we aan het geld en kwam er een buurt-AED.
Dat zette mij aan het denken: hoe hartveilig is Wageningen nou eigenlijk? Niet goed, ontdekte ik al snel. Ik ben gaan informeren bij de gemeente, maar vanuit hen werd er nog niets gedaan. Dat vond ik niet kunnen. Dus ben ik samen met twee andere bestuursleden de stichting AED Wageningen begonnen. Met als doelstelling om binnen vijf jaar Wageningen hartveilig te hebben, met zowel genoeg AED’s als burgerhulpverleners.
In januari 2019 voltooide mijn buurt de AED actie. In mei van hetzelfde jaar is de stichting opgericht. We zijn nu anderhalf jaar verder. In 2024 willen wij heel Wageningen hartveilig hebben. Als het op deze manier doorzet, dan gaat dat lukken. Ik heb nog wel mijn twijfels over de burgerhulpverleners. Dat zijn er op dit moment 375 en dat zal naar de 800-900 man moeten. Dat wordt nog wel een uitdaging, maar we gaan ervoor!
Jullie zijn gestart als burgerinitiatief maar zijn inmiddels een stichting. Hoe was het om die stap te zetten?
We zijn begonnen als buurtproject, maar we merkten al snel dat niemand daar geld voor over had. Wanneer we bedrijven om donaties of sponsoring vroegen was de reactie: ‘nee, sorry. Als jullie nou een stichting of vereniging waren…’. Dus toen zijn we gaan uitzoeken hoe we een stichting op konden richten. We vonden een notariskantoor die gratis voor ons de oprichtingsakte opstelde. Daarna hebben we de ANBI-status aangevraagd, zodat het voor bedrijven makkelijker werd om donaties af te kunnen trekken. En zo is alles gaan rollen.
De stap van buurtproject naar stichting is ook te merken in onze uitstraling. We zijn ooit begonnen met een A5-flyertje, maar op dit moment worden er prachtige flyer boekjes bij de drukkerij gedrukt. Zo proberen wij het steeds een beetje professioneler aan te pakken en beter voor de dag te komen.
"Door Corona viel er veel weg: je kan niet bij mensen buurten, je kan niet flyeren, de trainingen konden niet doorgaan. Maar achter de schermen stonden we niet stil."
Hoe beïnvloedde Corona jullie plannen?
Tijdens de eerste Coronagolf hebben wij een paar maanden stil gelegen omdat er niets georganiseerd mocht worden. Er viel veel weg: je kan niet bij mensen buurten, je kan niet flyeren, de trainingen konden niet doorgaan. Dat was jammer, maar ondanks dat zijn we toch op de goede weg om onze doelstelling te halen. Inmiddels zijn we op alternatieve wijze weer opgestart. We zijn met minder mensen bij de cursussen en we kunnen niet met elkaar oefenen. Maar het kan weer en dat is fijn.
Helemaal stilgezeten hebben we niet. We hebben de tijd gebruikt om de nieuwe flyer te ontwikkelen en nieuwe sponsors te regelen. Achter de schermen zijn we hard bezig geweest.
Hoe kwamen jullie terecht bij Kern met Pit?
Het Vrijwilligers Centrum Wageningen attendeerden aangesloten buurtprojecten op het bestaan van Kern met Pit. Zij zeiden: ‘goh, misschien is dat ook iets voor jullie’. Destijds waren we bezig met een AED actie voor de Rooseveltweg. Dat was eigenlijk ons doel voor Kern met Pit, maar we haalden het sneller dan verwacht. Toen dachten we: ‘tja, laten we het nu hierbij, of willen we ons doel breder trekken dan die ene AED?’ Na een gesprek met onze adviseur hebben we ons doel veranderd naar ‘binnen een jaar 100 mensen tot burgerhulpverlener opleiden’. Daar zijn we met de trainingen van vandaag overheen. Dus in feite hebben we ook ons nieuwe doel gehaald.
De 1000 euro zal voornamelijk besteed worden aan de cursussen. Op dit moment vragen wij 40 euro voor de trainingen, omdat we bijna geen subsidiemogelijkheden hebben. Er is wel een subsidie, maar die wordt alleen gegeven aan mensen die het zelf niet kunnen betalen. Met het bedrag van Kern met Pit kunnen wij ons cursusgeld verlagen. Zo zijn de trainingen laagdrempeliger en kunnen wij meer mensen opleiden.
Hoe bereiken jullie de buurten? Hoe inspireer je mensen zich hiervoor in te zetten?
Die inspiratie komt toch het meeste via de cursussen. Mensen die naar reanimatie trainingen zoeken en ons vinden via publicaties in de krant, onze website of sociale media. Daar begint dat vlammetje. Na de training weten zij anderen van het belang te overtuigen. Zij zijn vaak de ambassadeurs voor de realisatie van een AED in de wijk.
Hoe bereiken wij hen? Tja, gewoon door alles te proberen. In het begin hebben we echt heel veel gepromoot. Gelukkig waren er bedrijven die ons daarin wilden sponsoren. Dat heeft ons enorm geholpen met onze naamsbekendheid. Als ik nu met anderen over onze stichting praat, dan kent bijna iedereen ons. Dat is een doel dat we binnen anderhalf jaar ontzettend snel bereikt hebben.
Tips van Sander
- Ga in de buurtgemeenten kijken bij stichtingen, verenigingen of buurtprojecten die iets soortgelijks doen. Dat scheelt heel veel. Zelf heb ik contact gehad met Stichting Reanimatie Netwerk Amersfoort. Die zijn nu al bijna tien jaar bezig. Daar heb ik heel veel van geleerd.
- Creëer raakvlak. Zorg dat je er niet alleen voor staat, maar er samen met anderen voor kan gaan.
- Breng je naam naar buiten. Laat mensen weten van je bestaan. Gebruik daar alle mogelijke kanalen voor.