Een pitch kan hierbij helpen! Een pitch is eigenlijk een kort verhaal (meestal een minuut). Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Niet alleen handig voor oude bekenden die je tegen het lijft loopt dus. Maar ook voor potentiële fondsen, snelle reclame op social media en natuurlijk de Kern met Pit jury.
Remco Wiersma is trainingsacteur en docent Nederlands en verzorgt voor ons ook de workshops pitchen. Volgens hem moet je in je pitch rekening houden met de 5 D's: Doelgroep, Dreun, Diepte, Daaag! en Doen
Doelgroep - Stem je pitch af op je publiek
Bedenk van te voren voor wie jij je pitch gaat houden. Waarom zouden zij naar jou luisteren? Of: waarom zouden zij jou ‘kopen’? Bepaal daarnaast je eigen doel vooraf. Wat wil jij met je pitch uiteindelijk bereiken bij deze persoon?
Dreun - Maak impact in het begin van je pitch
“Goedemiddag, wat fijn om hier te zijn. Mijn naam is Hans en we gaan het vandaag hebben over het feit dat veel mensen te laat op hun werk komen.” Dit is een standaard opening die vaak wordt gebruikt. Echter, je hebt maar 8 tot 10 seconden om het publiek aan je te binden. Je eerste kans om het publiek te enthousiasmeren heb je met een soortgelijke opening dus al verspild. Beter is om met een DREUN te beginnen, zodat je het publiek vanaf het begin aan je bindt.
Diepte - Diep het probleem en je oplossing verder uit
Mensen zijn pas geïnteresseerd in je oplossing, als ze snappen welk probleem jij oplost of welke behoefte je vervult. Start daarom met het probleem en pitch daarna pas je oplossing. Maak je boodschap persoonlijk.
Daaaag!! - Een pitch is de start van een dialoog, en geen monoloog
Sluit af met wat je wilt van je toehoorder. Dit verschilt per type pitch. Bij een salespitch zal je de afsluiting natuurlijk richten op de partnership die je voor ogen hebt. En bij een sollicitatie pitch of netwerk pitch is jouw einddoel die ene baan of een vervolggesprek. Wees niet bang om je einddoel heel specifiek te benoemen.
Doen - Pitchen leer je door het te doen!
Een goede pitch op papier, maakt jou nog geen pitchkoning(in). Écht goed pitchen leer je alleen door veel te doen. Daarnaast kun je met je verbale en non-verbale communicatie je pitch meer kracht bij zetten. Oefenen dus!
Extra Protip van Remco
Maak je pitch uniek. Zou iemand anders deze pitch ook kunnen geven? Als het antwoord op deze vraag “ja” is, dan is je verhaal waarschijnlijk niet persoonlijk genoeg of heb je het onderscheidend vermogen niet optimaal weergegeven.
Wil jij je pitch een keer oefenen? Naar aanloop van de Kern met Pit dag bieden we de gelegenheid om je Pitch online te testen met Remco. Hou de website in de gaten voor meer informatie! Wil je een keer een workshop volgen? Hou dan www.knhm.nl/workshops in de gaten.