Bij crowdfunding zamel je geld, hulp en materiaal in en realiseer je samen je initiatief.
Voor je Buurt is hét crowdfunding en -sourcingplatform voor buurt, dorp en stad. Voor je buurt helpt initiatiefnemers met creatieve, leuke, inspirerende en soms broodnodige ideeën bij het opzetten en realiseren van hun initiatief via crowdfunding en/of crowdsourcing. Via Voor je Buurt kun je als initiatiefnemer donaties (crowdfunding) en kennis, hulp en materiaal (crowdsourcing) werven.
1. Wat is crowdfunding?
Crowdfunding is een financieringsmethode waarbij een grote groep mensen een relatief klein bedrag inlegt, de armen uit de mouwen steekt of materieel bijdraagt en zo samen een project mogelijk maakt. Bij crowdfunding wordt met behulp van een aansprekende campagne een zo breed mogelijk publiek enthousiast gemaakt voor het project.
2. Wat voor projecten lenen zich voor crowdfunding?
Zijn er genoeg mensen of organisaties die bij willen dragen aan het project? Dan is het initiatief geschikt voor crowdfunding. Een aantal criteria op een rijtje:
Je kunt genoeg mensen enthousiast maken voor het project om er aan bij te dragen.
Er is een bestaande groep mensen en/of organisaties die het burgerinitiatief steunt.
Het project is concreet en de omgeving begrijpt de urgentie ervan. Een Kern met Pit project is zeer geschikt voor crowdfunding omdat het een vaste doorlooptijd van een jaar heeft.
Als initiatiefnemer heb je tijd en enthousiasme voor de crowdfundingcampagne.
3. Wat is de toegevoegde waarde van crowdfunding?
Het bindt mensen aan het project en creëert een groep betrokken supporters die wil meehelpen om van het project een succes te maken.
Het genereert bredere bekendheid voor het project. Al voordat het gerealiseerd wordt!
Het project wint aan geloofwaardigheid. Het project heeft bewezen steun van een groep supporters en de financiering is volkomen transparant.
Het is een uitdaging om binnen een jaar een project te realiseren en daar heb je ongetwijfeld nog geld, maar ook draagvlak en betrokkenheid voor nodig. Door de samenwerking tussen Kern met Pit en Voor je buurt heb je nu de kans om te leren hoe crowdfunding werkt en kun je dit inzetten voor je eigen project.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van crowdfunding? Vraag dan je Kern met Pit adviseur of mail naar kmp@knhm.nl.
Vijf tips voor je campagne van crowdfundingplatform “Voor je Buurt”
Hoe maak jij je stad, dorp of buurt nog beter, groener of socialer? Wil je een voetbalkantine ombouwen tot jeugdhonk en bibliotheek zoals in Rietmolen? Of een braakliggend terrein omtoveren tot een mooi park?
- Betrek meer mensen uit de buurt bij je project door ze te laten meedenken en meehelpen. Organiseer bijvoorbeeld een brainstormavond en vraag hoe ‘wij’ het idee kunnen uitwerken, campagne kunnen voeren voor financiering en meer mensen kunnen betrekken.
- Schrijf een korte, enthousiasmerende pitch waarin je concreet maakt wat je precies wilt doen. Laat zien waarom je hulp kunt gebruiken bij jouw idee.
- Bereid originele campagneacties voor, zowel online als offline. Zorg ervoor dat je initiatief zichtbaar is. Is er een bijeenkomst waar je een ludieke actie kunt organiseren? Of kun je geld inzamelen via een sponsorloop of een veiling?
- Vier je successen. Iedereen wil immers onderdeel zijn van een succesverhaal. Heb je 25 mensen die je project steunen, meer dan 50% opgehaald of is de eerste fase van je initiatief gerealiseerd? Houd mensen op de hoogte via sociale media of tijdens bijeenkomsten met je achterban.
- Bepaal een realistisch doelbedrag door vooraf te vragen wat mensen over hebben voor je project. Van alle bijdragen op Voor je Buurt is 80% tussen de 5 en de 50 euro. En gemiddeld doet 1 op de 20 mensen in je netwerk een donatie.
Enthousiast geworden? Ga naa de website van Voor je buurt en start daar je eigen campagne.
Ga naar Voor je buurt