Kern
Naam
Sintenbuurt Noord
Aantal inwoners
ongeveer 800
Gemeente
Eindhoven
Provincie
Noord-Brabant
Deelnemersgroep
Naam
Stichting Sintenbuurt Noord
Doelstelling
Behartigen van wijkbelangen op het gebied van verkeersveiligheid, groenvoorziening en buurtpreventie. Stimuleren van activiteiten voor kennismaking met andere wijkbewoners.
Aantal leden
9
Soort
Buurtvereniging
Met welke kennis zouden jullie andere initiatiefnemers kunnen helpen?
Hoe kunnen andere initiatiefnemers contact met jullie opnemen?
Project
Doelstelling
Een buurpad is een route door de wijk waarbij je ondertussen vragen beantwoordt en opdrachten uitvoert, met als doel dat je iets doet en ontdekt dat je anders niet zou doen/zien. Een buurpad stimuleert o.a. kennismaking met elkaar, zorg voor de natuur, verkeersveiligheid. Buiten zijn wordt leuker.
Beginsituatie
De straat wordt steeds minder als speelterrein herkend. Kinderen spelen vaker alleen thuis, binnen achter de computer of de televisie. Naast het tekort aan beweging doen kinderen minder ervaring op met buitenspelen, samenspelen, rekening houden met elkaar, samen lol te maken en genieten van de planten, dieren, geuren en het weer. In onze wijk is redelijk wat groen, maar de diversiteit is klein omdat de planten onderhoudsvriendelijk moeten zijn.
Mensen kennen hun buren steeds minder vaak en zoals het spreekwoord luidt: “Onbekend maakt onbemind” Het verantwoordelijkheidsgevoel voor je buurt en je buren is minder groot wanneer je elkaar niet kent en geen gemeenschappelijke activiteiten onderneemt.
Verbeteringen voor de woonomgeving
In het buurpad zal speciale aandacht zijn voor het vergroten van de kennis van kinderen over de natuur en de mogelijkheden voor kinderen om kleuren, geuren en smaken te ervaren. Dit kan door bijvoorbeeld door vragen, opdrachten of het creëren van een moestuin in de wijk. Met minimale in ingrepen kunnen van stoepen en stukken gras speelmogelijkheden gemaakt worden, zeker in combinatie met een opdracht van buurpad.
Met behulp van een buurpad willen we de sociale binding op een leuke manier stimuleren en vergroten, het moet voor iedereen leuker en interessanter om ‘buiten’ te zijn in hun eigen wijk. Het pad zal door middel van opdrachten zorgen dat mensen met elkaar in contact komen. Een voorbeeld kan een heitje voor karweitje zijn, het verdiende geld komt in een gezamenlijke pot waar je als wijk iets leuks van kan doen. Of een moestuin met verse muntplantjes waar kinderen iedere zondag muntthee gaan verkopen.
Onderdeel van een groter geheel
Dit project staat op zichzelf. Wel zouden we onze eigen wijk willen gebruiken als pilotwijk. Wanneer het Buurpad een succes blijkt zouden we dit graag uitrollen naar meerdere wijken in Eindhoven en verder. Zo wordt de sociale binding met andere wijken versterkt. Het lijkt ons heel bijzonder als er veel buurpaden zijn en het normaal wordt om even een rondje door een andere wijk te wandelen omdat zij zo’n leuk buurpad hebben bedacht.
Per wijk / school kan er besloten worden of juist ‘dat wat er al is’ benadrukt dient te worden (bijv. natuur/groen) of dat er juist iets gestimuleerd dient te worden dat ontbreekt (bijv. ontmoeting).
In deze pilotwijk zal in verhouding meer tijd nodig zijn voor het ontwerp van een Buurpad. Hoe kan je dit zo vormgeven dat het wijkbeeld niet wordt aangetast? Tegelijkertijd moeten we gaan uitproberen welke posten en route-ideeën het beste werken.
De vervolg-buurpaden* zullen in het ontwerp ‘familie’ zijn van het eerste ontwerp, maar de input van de wijkkinderen en wijkbewoners maakt ze verschillend.
Bewoners die voordeel bij het project hebben
Alle wijkbewoners van kinderen, opvoeders tot ouderen.
De scholen
De ondernemers in de wijk
Bewoners in onze wijk met een verstandelijke beperking
Zelfwerkzaamheid
Werkzaamheden en onderdelen die de groep gaat oppakken in de wedstrijdperiode
Wij willen een tweetal lessen schrijven die we op scholen kunnen geven, waardoor kinderen leren hoe het proces van het bedenken van iets nieuws (brainstorm) in zijn werk gaat.
Ontwikkelen, verspreiden en verzamelen van formulieren met een opdrachtbeschrijving voor kinderen en wijkbewoners.
Contacten leggen met school, ondernemers, bewoners en verstandelijk gehandicapten in onze wijk.
Besluiten welke posten en routen worden uitgewerkt.
Draagvlak vergroten.
Ontwerpen van de route, hoe wordt een “Buurpad” vormgegeven in de wijk?
Fasen en onderdelen die de groep gaat uitbesteden
De uitwerking en uitvoering van het ontwerp zal deels worden uitbesteed. Dit is afhankelijk van de verzonnen opdrachten en ideeën.
Gemeentelijke vergunning of toestemming noodzakelijk
Ja
Totale kosten van het project
We willen bij het oranjefonds een aanvraag doen voor het ontwikkelen van dit buurpad. Deelstukken zoals het aanleggen van een moestuin of verkeers-leermomenten kunnen misschien door de gemeente of de school worden gefinancierd. Deze mogelijkheden zijn we momenteel nog aan het onderzoeken.
Hulp van buitenstaanders noodzakelijk
Het bedenken van de route, vragen en opdrachten doen we samen met kinderen, de buurtschool, de lokale ondernemers en de wijkbewoners inclusief een groep van zelfstandig wonende verstandelijk beperkte bewoners in onze wijk. Wij zijn van mening dat kinderen zelf veel beter weten wat ze leuk vinden en dat wijkbewoners een schat aan kennis en ideeën hebben die veel te weinig gedeeld wordt. Het zijn eigenlijk geen buitenstaanders, maar ze zijn geen onderdeel van de projectgroep...
Ondersteuning van ARCADIS noodzakelijk
Meedenken over mogelijke financiering. Het schrijven van goede plannen zodat financiering toegekend wordt. Onderzoeken of dit concept in andere wijken/steden een vervolg zou kunnen krijgen.
Kern met Pit
Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Kern met Pit
x
Welke kennis en advies hopen jullie van Kern met Pit te krijgen
x