Kern
Naam
Marken
Aantal inwoners
1.800
Gemeente
Gemeente Waterland
Provincie
Noord-Holland
Deelnemersgroep
Naam
Promotie Marken als woonomgeving
Doelstelling
Jonge gezinnen werven om krimp tegen te gaan als garantie voor behoud van de huidige, goede voorzieningen
Aantal leden
6 (5 vaste + 1 toegevoegd lid als begeleiding uit overkoepelende Eilandraad Marken (ER is schakel bevolking Marken met politiek, bestuur en andere maatschappelijke partijen)
Soort
Dorpsbelang
Met welke kennis zouden jullie andere initiatiefnemers kunnen helpen?
Hoe kunnen andere initiatiefnemers contact met jullie opnemen?
Project
Doelstelling
Marken kent nu goede voorzieningen. Het aantal bewoners krimpt; dit vormt op termijn een bedreiging. Het project wil via communicatie enkele bestaande vooroordelen over Marken wegnemen om meer jonge gezinnen aan te trekken om inwonertal op termijn op peil te houden
Beginsituatie
Marken kent voor een gemeenschap van slechts ca. 1.800 inwoners goede voorzieningen: supermarkt, postagentschap, apotheekhoudende huisartspraktijk, fysiopraktijk met fitness, goede basisschool, peuteropvang, gevarieerde horeca, haven, brandweer, sport- en andere verenigingen, groot en goed uitgerust dorpshuis. Daarnaast rust en gezelligheid, veel saamhorigheid en burenhulp, zeer veilig en kindvriendelijk, mooie, landelijke omgeving, watersport, schaatsen, zwemmen, fietsen. Maar: velen die in de regio een huis zoeken, slaan Marken over omdat men ten onrechte denkt dat Marken een gereformeerde gemeenschap is, 'waar je niet tussen komt'. Of men denkt dat Marken ver weg van alles ligt, zonder voorzieningen ter plaatse of in de buurt. Hierdoor blijft de instroom van jonge gezinnen achter; jonge gezinnen die van groot belang zijn voor nieuwe aanwas voor school, verenigingen e.d.
Verbeteringen voor de woonomgeving
Via o.a. een professionele website en inwonersactiviteiten willen we in korte tijd bij woningzoekende jonge gezinnen de vooroordelen over Marken wegnemen en over het voetlicht brengen welke grote voordelen wonen en opgroeien op Marken biedt.
Onderdeel van een groter geheel
Ja. Stichting Eilandraad Marken is bezig met een visieontwikkeling voor de kern Marken(in overleg met gemeente Waterland). Dit gebeurt via werkgroepen op deelonderwerpen als Openbare Ruimte, Toerisme, Openbaar Vervoer, Zorg en Welzijn, Jeugd, Dijkversterking. De Werkgroep Promotie Marken als woonomgeving is er één van.
Bewoners die voordeel bij het project hebben
Alle inwoners. Indien we erin slagen bij woningzoekenden (en hun familie) de grootste vooroordelen weten weg te nemen en te vervangen door de juiste informatie, dan vertrouwen we er op dat er meer jonge gezinnen op Marken komen wonen, waardoor levendigheid, sfeer en voorzieningen bewaard blijven.
Zelfwerkzaamheid
Werkzaamheden en onderdelen die de groep gaat oppakken in de wedstrijdperiode
Ontwikkeling professionele website voor alle platforms (Apple, Windows, Android). Hieraan gekoppeld een facebookpagina.
Gedrukt communicatiemateriaal (folders, posters).
Rondleidingen voor woningzoekenden en geïnteresseerden. Indien mogelijk presentaties geven.
Materiaal aanwezig op informatiepunten van Stichting Promotie Waterland te Monnickendam en wellicht ook Marken zelf (Eilandraad en SPW onderzoeken momenteel of een winkeltje op de haven zo'n infopunt kan worden).
Overleg met makelaars voor informatie over zoekgedrag en woonwensen, ontwikkelen gezamenlijke activiteiten.
Overleg met andere partijen (gemeente, Stichting Promotie Waterland, hier actieve woningbouwverenigingen).
Reeds goede contacten met pers en omroepen verder benutten (Noord-Hollands Dagblad, RTV Noord-Holland, Omroep Waterland PIM).
Fasen en onderdelen die de groep gaat uitbesteden
Tot nu (maart 2015) doen we alles zelf: website ontwerpen en bouwen, logo ontwikkelen. We verzamelen foto's en video's uit openbare verzamelingen en hebben de inwoners gevraagd beeldmateriaal ter beschikking te stellen.
Gemeentelijke vergunning of toestemming noodzakelijk
Nee
Totale kosten van het project
Deze zijn lastig in te schatten. De website doen we nu zelf (i.t.t. wat we bij aanvang dachten). Drukwerk ca. € 1.000 ex btw; enkele video's rond de € 1.500 ex btw.
Hulp van buitenstaanders noodzakelijk
Momenteel (maart 2015) niet. Tot nu kunnen we alles zelf.
Ondersteuning van ARCADIS noodzakelijk
Dit lijkt op dit moment niet nodig.
Kern met Pit
Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Kern met Pit
x
Welke kennis en advies hopen jullie van Kern met Pit te krijgen
x