Kern
Naam
Netterden
Aantal inwoners
480
Gemeente
Oude IJsselstreek
Provincie
Gelderland
Deelnemersgroep
Naam
Vereniging Leefbaarheid Netterden - VLN
Doelstelling
De kinderen van de basisschool de Duitse taal leren (kennen)
Aantal leden
5
Soort
Dorpsbelang
Met welke kennis zouden jullie andere initiatiefnemers kunnen helpen?
Hoe kunnen andere initiatiefnemers contact met jullie opnemen?
Project
Doelstelling
Jonge kinderen leren Duits te spreken om zo de grens naar onze buren te verlagen en daarmee bij te dragen aan het vergroten van hun sociale redzaamheid en burgerschapsvorming in Europa.
De Duitse taal zorgt voor revitalisering van de omgeving en werkt grensoverschrijdend, zowel cultureel als econom
Beginsituatie
Een jaar of 4 geleden in het bestuur van VLN begonnen met grensoverschrijdende contacten te leggen.
Dit heeft tot een aantal zeer succesvolle ervaringen geleid (Kunstprojecten, 70 Jaar Vrijheid etc).
In de zomer van 2013 heeft het bestuur van VLN het idee uitgewerkt om Duitse les op de basisschool in Netterden te gaan geven. (Dit in samenwerking met o.a. het taleninstituut in Limburg en de Regio Achterhoek).
De Regio Achterhoek heeft dit in het schooljaar 2014/2015 bovenschools opgepakt met de stichting Essentius. Facultatief werd Duitse les aangeboden op 2 locaties in de Gem. Oude IJsselstreek met hulp van vrijwilligers (waaronder diverse (bestuurs)leden van VLN. Het was een succesvolle aangelegenheid, maar niet wat het bestuur van VLN voor ogen had toen zij in 2013 het idee uitwerkte. Door de enthousiaste verhalen van de (bestuurs)leden van VLN is er besloten om het verzoek nogmaals bij de Walburgisschool
neer te leggen om Duitse les in het curriculum op te nemen.
Samen met het team van de Walburgisschool heeft het bestuur het projectplan uitgewerkt. In het schooljaar 2015/2016 zal deze pilot draaien met als uiteindelijk doel natuurlijk: Duitse les als vast onderdeel van het curriculum op de Walburgisschool in Netterden, gegeven door vakdocenten!!
Welke verbeteringen levert het project op voor de woonomgeving? *
* Zie doelstelling
* Duurzaamheid
* Kinderen kwamen 25 jr. geleden veel meer in aanraking met de Duitse taal door te kijken naar Duitse televisie. Veel dorpsbewoners hadden werk in Duitsland, deden hun dagelijkse boodschappen en hadden veel sociale contacten over de grens, omdat het dorp pal ad Duitse grens ligt.
Duits spreken is vandaag de dag helaas geen vanzelfsprekendheid meer (mede door het verdwijnen van het dialect door kinderen). Door kinderen al op jonge leeftijd de Duitse taal aan te bieden zal het de leefbaarheid in het dorp vergroten. Door het verkleinen van de taalbarrières "vergroot" je je leefomgeving. Denk hierbij aan: contacten met leeftijdsgenoten over de grens (soms maar een 100 m. verderop), sportieve activiteiten, culturele mogelijkheden.
Binnen een straal van 3 km behoort dit alles tot onze mogelijkheden, mits je natuurlijk de taal spreekt!!
Je leefomgeving is zo geen 180 graden, maar 360 graden!!
Verbeteringen voor de woonomgeving
De woonomgeving (leefomgeving) van de kinderen wordt groter. Voor nu geldt dat het vooral op cultureel, sociaal en sportief gebied, maar over een aantal jaren komt daar de economische factor bij (werkgelegenheid). De Achterhoek krimpt mede doordat de werkgelegenheid afneemt. Bij de buren is nog wel werkgelegenheid, maar uit de praktijk blijkt dat de taal (en dan eigenlijk het niet spreken van de taal) dan een erg grote barrière vormt.
Onderdeel van een groter geheel
Het project is indirect deel van een groter geheel.
De leerkrachten die de vrijwilligers onderwijskundig begeleiden maken deel uit van de stichting Essentius.
De invulling van het daadwerkelijke project wordt gedragen door vrijwilligers uit Netterden en Emmerich (gastsprekers)
Bewoners die voordeel bij het project hebben
De kinderen en hun gezins/familieleden hebben op korte termijn voordeel (sport, ontspanning, ontmoeting, .........) maar zeker voor de komst zal het wat betreft de duurzaamheid van het project zijn vruchten afwerpen. Denk hierbij aan de arbeidsmarkt.
Daarnaast heeft het voor het dorp voordeel dat het aantal leerlingen van de Walburgisschool wellicht zal stijgen aangezien wij met dit project voldoen aan de behoefte van ouders.
Zelfwerkzaamheid
Werkzaamheden en onderdelen die de groep gaat oppakken in de wedstrijdperiode
De lessen Duits gaan we zelf uitvoeren met vrijwilligers, met expertise van de leerkrachten (het lesgeven). De vrijwilligers zijn allen van Duitse origine of spreken de taal vloeiend.
Er zullen uitwisselingen plaatsvinden: bezoek theater en bioscoop in Emmerich, sportevenementen organiseren ism Duitse scholen, bezoek o.a. Rhein Museum Emmerich, maar ook het zingen van Duitstalige liederen (Kerst, Carnaval) etc.
Er zijn mogelijkheden om de lessen uit te breiden door naast de wekelijkse lessen de Duitse taal vaker aan bod te laten komen (uitbreiding bieb met Duitse boeken, TipTop pennen, spelletjes ect.)
De nadruk bij dit project ligt dan ook vooral op het actief bezig zijn met de taal.
Fasen en onderdelen die de groep gaat uitbesteden
Er zullen incidenteel gastsprekers/docenten (vrijwilligers) worden ingezet voor themalessen: bijv. kooklessen -> Kaffee und Kuchen, zanglessen met een Duitse soliste (Kerstliederen), voorlezen door de Burgemeester van Emmerich am Rhein etc.
Gemeentelijke vergunning of toestemming noodzakelijk
Nee
Totale kosten van het project
Max. 3000 euro
Hulp van buitenstaanders noodzakelijk
Ja,
Team (leerkrachten)
Gastdocenten
Ouders, vrijwilligers uit Netterden en Emmerich
Ondersteuning van ARCADIS noodzakelijk
Nee
Kern met Pit
Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Kern met Pit
Kern met Pit staat bij VLN hoog in het vaandel. Wij hebben al zeer positieve ervaringen met uw organisatie. Prachtige resultaten hebben wij mogen boeken dank zij Kern met Pit!!
Welke kennis en advies hopen jullie van Kern met Pit te krijgen